Ramadan arki -kampanja löysi yhteyden perheiden kokemuksiin

Ramadan arki -kampanja järjestettiin Mope ry:llä ensimmäistä kertaa. Kampanjan tavoitteeena oli pysäyttää pohtimaan poikkeustilan tuomia vaikutuksia sekä lasten ja nuorten kokemuksia. Kampanjalla haluttiin vaikuuttaa kaikkiin aikuisiin, jotta lapset ja nuoret kokisivat poikkeustilan aikana normaalin arjen, joka tarjoaa turvallista ja vastuullista seuraa.

Kampanja oli huhti-toukokussa esillä yhdityksen sosiaalisessa mediassa sekä YLE:n somalin kielisessä uutislähetyksessä. Yle esitti lähetyksen viikolla 19 Yle Areena kanavallaan. Juliste on esillä somessa. Kampanjan onnistumisen vaikutuksesta, koemme voivamme hyödyntää Ramadan arki- kampanjaa myöskin tulevina vuosina.

“Perheiden elämäntilanteet ja elämänvaiheet ovat hyvin erilaisia.  Arki voi olla usein kiireistä ja myös kuormittavaa niin vanhemmille kuin lapsille. Koronan aiheuttama poikkeustilanne aiheuttaa herkästi perheissä stressistilanteita. Ramadan arki -kampanjalla haluamme saada perheet pysähtymään ja pohtimaan mikä Ramadan arjessa on hyvää”, kertoo toiminnanjohtaja Abdlkadir Isak

“Kampajan organisoiminen on iso ponnistus, joka vaatii tekeviä käsiä ja ajattelevia aivoja. Kampanjan kokoonpano muodostui niin, että kampanjan käytäntöjä suunnitteli yhdistyksen tukitiimi. Meillä ei ollut mahdollisuutta tavata face-to-face eikä aikaa ollut käytettävissä paljon, joten päätimme tehdä kampanjaa hieman uudella tavalla ja kokeilla sellaisia asioita, joita me osanneet hyödyntää”, Abdulkadir kuvailee.

Kampanja tehtiin sosiaalisessa mediassa. Paljon aikaa käytettiin siihen, miten ja missä eri kanavissa viestittiin. “Panostimme siihen, että asiat esitetään selkeästi ja ymmärrettävästi. Perinteisen sosiaalisen median lisäksi olimme kampanjan aktiivisia ja toimme esiin omissa sosiaalisen median profiileissa Ramadanin merkitystä sekä lapsiperheiden hyvinvontia”, Isak kertoo. Eri kanavien kautta saimme mahdollisuuden tavoittaa sellaisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole olleet kosketuksessa yhdistyksen toimintaan.

Ramadan arki- kampanjassa meille tuli jopa hieman yllätyksenä, että vaikka teimme kampanjaa niin lyhyessä ajassa, saimme hyvän tuloksen. Lasten ja nuorten hyvinvointi sekä tietoisuuden kasvattaminen sekä pitkäkestoinen vaikutus perheiden hyvinvointiin oli kampanjan tavoite. Tämän tyyppisessä kampanjassa uskomme tulevaisuudessa olevan muutosvoima yhteistyössä monikielisten perheiden kanssa.